Få kontrol over din e-mail marketing

Få kontrol over din e-mail marketing

Der er bare nogle elementer af ens liv, som kan være utrolig svære at få fuld kontrol over. Trafiklys (uanset hvad Watch dogs spillet siger), vejret og andre elementer er bare tæt på umulig at få kontrol over.

Din e-mail marketing er dog IKKE en af disse elementer, som du ikke kan have fuld kontrol over! Faktisk hører din e-mail marketing med på listen over alle de elementer af din virksomhed, som du kan have bedst kontrol over.

Det eneste det kræver fra dig er en masse dedikation, lyst og værktøjerne som gør det muligt for dig, rent faktisk at udføre det.

E-mail Service

I første omgange skal du naturligvis bruge en e-mail service, hvor du både kan lave dine nyhedsbreve og udsende dem for dig selv eller din virksomhed.

Over de seneste år har jeg haft fingrene i nogle forskellige email services, gennem det arbejde jeg har lavet for forskellige virksomheder, heriblandt også mit eget startup.

Det har resulteret i disse 3 anbefalinger:

MailChimp

HeyLoyalty

CampaignMonitor

MailchimpHeyloyaltyCampaignMonitor

De fleste jeg render ind i bruger MailChimp – Jeg mener dog klart, at alle 3 email services (præsenteret ovenfor) har hver deres styrker og det derfor er værd at bruge tid på at sætte sig ind i dem – inden du vælger. På denne baggrund får du et system der understøtter de funktioner, som din virksomhed har brug for.

Resten af indlægget herfra kommer til at handle om en række forskellige værktøjer, tips, tricks og metoder, som jeg har haft stor succes med og som jeg ser som alt afgørende for, at holde styr på din -email marketing.


Afsender omdømme

Det er vigtigt at kende sit eget omdømme, for at kunne være i kontrol over det og det gælder i stor grad også indenfor e-mail marketing.

Der findes nemlig en del e-mail services, som sorterer meget selektivt i de mails der kommer i folks indbakker. Her er det bla. dit nyhedsbrevs omdømme der spiller en stor rolle. Den bliver afgjort af en række forskellige faktorer som f.eks. antal af nyhedsbreve sendt ud, SPAM reporter fra modtagere mm.

Det er derfor vigtigt, at du holder øje med de forskellige faktorer i dit e-mail system og finder frem til evt. fejl der har triggede en SPAM klage eller lignende. På hjemmesiden “Senderscore.org” kan du følge dit omdømme for dit nyhedsbrev.

Segmenteret modtagerlister

Det hænder at jeg møder nogle virksomheder, som har en modtagerliste på størrelse med den gode gamle telefonbog fra 80’erne med de gule sider. Det kan resultere i at du føler dig ude af kontrol, jo flere subscribers du har på listen.

Det er dog slet ikke så svært at kontrollere listen, som du måske antager det er. Der er nemlig et værktøj, som de færreste desværre formår at bruge til dets fulde potentiale: Segmenteret modtagerlister.

Det er helt sikkert en god idé, at sende daglige/ugentlige/månedlige nyhedsbreve (alt efter hvilken type forretning du driver) til din fulde modtagerliste, men ved at segmentere dine modtagere kan du med garanti optimere din performance med dine nyhedsbreve!

Data for segmentering

Data fra MailChimp for segmentering af interesser

Her kommer et par tips til effektive segmenteret nyhedsbreve:

1. Fjern dem som ikke bruger dit nyhedsbrev
Stop med at brug tid på de subscribers, som alligevel ikke ønsker at bruge dit nyhedsbrev. Det forværrer din performance og giver røde tal, som ikke motiverer på en særlig effektiv måde.

Så brug tid på at få fjernet dem, som alligevel ikke åbner eller engagerer sig i dit nyhedsbrev. Døde modtagere er intet værd – og hvis du er god til at skaffe subscribers anyway, så skal du nok fange dem igen!


2. Aldrig stop med at genere leads!
Du må aldrig stoppe med at bruge lave lead generering for din modtagerliste. Jamen hvad nu hvis… NEJ aldrig stop med det!

Hold din modtagerlister frisk og aktiveret hele tiden. På denne måde får du nogle langt mere valide data, som du kan bygge dine kampagner ud fra. Det er alpha-omega for din fremtidige e-mail marketing!


3. Test det hele
Sidst men ikke mindst, skal du ikke være bange for at teste forskellige kampagner af.

Med segmenteret modtagerlister, er det næsten kun fantasien der sætter grænser. Du skal ikke være bange for, at prøve en masse forskellige former for nyhedsbrevskampagner af. Selvom det kan lyde som en dårlig idé, kan du altid teste det af på et mindre segment, som måske kan vise sig at være de perfekte testpersoner for lige netop din idé.

Forslag til segmenter du kan teste af

1. Kunder der ikke har købt i x-antal tid
Du vil helt sikkert have nogle kunder, som ikke har købt i en hvis mængde tid hos dig. Disse kunder kan – typisk – købes forholdsvis let tilbage ved at lave en kampagne direkte til dem.

I alle de anbefalede e-mail services ovenfor kan du bruge data fra dit CMS system eller google analytics og lave segmenter til netop de kunder, som ikke har købt i f.eks. over 6 måneder.

Fordelen ved netop dette segment er, at de allerede er 100% klar over hvem du er – de har måske bare glem det.
Så hvis du er en webshop, kan du med stor succes give dem f.eks. 100 kr. i rabat, hvis de køber for x-antal kroner (alt efter hvad din margin osv. er), eller give dem en fast 10% rabatkode, som bliver autogenereret til kunden når nyhedsbrevet sendes ud.

Er du en service eller privatperson, kan du lave en “har du glemt …” mail, hvor du giver dem en fordel, fordi de allerede har været engageret hos dig før.


2. Kunder som er nået til kurven, men ikke har købt færdig
TIL WEBSHOPS:
Afhængig af hvilket CMS system du bruger, burde det have stadier af kundens køb. I Magento – som jeg bruger fast pt. – hedder det f.eks:

  • NY – når kunden har lagt en ordre og alt spiller.
  • AFVENTER BETALING – Når kunden har været ved checkouten, men ikke har fået betalingen til at gå igennem.
  • CANCELED – Hvis ordren er blevet annulleret.

Disse kan du bruge til at fange kunder, som har været rigtig tæt på at købe hos dig, men som ikke har fået deres betaling til at gå korrekt igennem. Du skriver til dem, at du kan se de har været lige ved at købe, men at betalingen ikke er gået igennem og derfor skriver du lige får at høre om alt er ok!

Jeg kommer ind på, hvordan man kan samle disse kunder op igen, senere i indlægget under “Automatiseret e-mail og follow ups”.

80-20 Metoden

Dette er en metode, som jeg i fællesskab med Micky Weis og Filip Evaldsen har fundet frem til.

Vi kom op med idéen efter at have diskuteret hvorvidt kunderne på Helsebixen.dk (som også er ejet af Firtal) egentlig satte pris på alle de indlæg og opskrifter som vi giver til dem, eller om kunderne bare vil have tilbud.

Vores metode er, at kunderne naturligvis også er interesseret i os som brand/eksperter, og derfor vil sætte pris på, at vi har lavet en masse research omkring produkterne og gratis deler det ud til dem. Det samme gælder for opskrifterne.

Vi kom derfor frem til en 80-20 metoden:
Hvis vi sender et nyhedsbrev ud 2 gange om ugen, lad os sige mandag og lørdag. Så vil vi smide vores bedste kampagne med i nyhedsbrevet om mandagen og bruger 80% af nyhedsbrevet på kampagner og tilbud og de sidste 20% på content.

Næste gang vi så sender et nyhedsbrev ud – lørdag – vender vi %’erne om, så nyhedsbrevet bliver 80% content og 20% tilbud.

Key takeaways:

Denne metode at sende nyhedsbreve på er optimal for de fleste webshops. Hvorfor tænker du? Jeg er glad for du spørger!

  1. Du tvinger dig selv og dine kollegaer, til at bruge tid på content, som er fremtiden!
  2. Du kommer ikke til at fremstå som en billig tilbuds hjemmeside, ved kun at have tilbud i dine nyhedsbreve. (Det er der for mange der gør – i ved hvem i er (Nicehair))
  3. Dine kunder vil – hvis du laver godt content – blive mere engageret i dit brand.

Automatiseret E-mail Marketing & Follow Ups

Dette tip jeg giver nu har jeg faktisk overvejet at holde for mig selv – fordi det simpelthen er så genialt… But, here we are 🙂

Jeg skal skynde mig at sige, at jeg kun har prøvet denne form for e-mail marketing til Magento. Jeg har derfor ikke kendskab eller erfaring med nogle andre systemer, som har samme funktioner til andre CMS systemer. Dog er jeg 100% sikker på at de findes og jeg glæder mig personligt til at prøve dem!

Magemail hedder systemet, som man bruger til Magento. Hvad kan det så?!

Magemail er et system, som får dine kunder til at komme tilbage til dit website via 100% automatiseret e-mails.

Det er skide smart fordi, at du kun behøver at løfte dine fingre og rent faktisk lave noget, første gang du sætter disse e-mails op. Systemet skal naturligvis også sættes op til din shop, så ligesom med segmenter tidligere i indlægget, skal du have trukket de rette data ud til Magemail, som f.eks. sidste købsdato eller data for kunder der ikke har fuldført købet.

I dine automatiseret e-mails sender du så en autogenereret rabatkode med, og så kører de bare fast uden du behøver at lave mere – ud over at teste og læse data selvfølgelig.

Inde i backenden på Magemail sætter du så en masse “Triggers” op, som f.eks. kan være

“Send X-EMAIL til KUNDE som IKKE har købt i X-MÅNEDER”

eller

“Send X-EMAIL til KUNDE som HAR købt over X-ANTAL gange i shoppen”

Denne type mails er naturligvis ikke særlig effektiv fra dag 1, da der skal en bestemt mængde data til, før den bliver rigtig effektiv.

Til gengæld hvis din virksomhed laver cohort analyser, er jeg 100% sikker på, at du vil kunne mærke en gevaldig stigning fra den dag du starter med at bruge trigger e-mail marketing.

Dette er også helt genialt, hvis du har et website i andre lande og skal bruge oversættere. Oversætterne skal kun sætte dine e-mails op én gang og så kører de bare fast.

Key takeaways:

  1. Alt er på autopilot!
  2. Kæmpe fordel hvis dit website er aktivt i flere lande.
  3. Rigtig let at tracke og teste.
  4. Din cohort analyse vil 100% blomstre og du vil vinde mange flere kunder tilbage.
  5. Flere data!

Data og Analytics

Ligesom alle andre kanaler, der fører ind til din side skal du huske at holde styr på dine data. De fleste e-mail systemer har en API, så den mere eller mindre selv kobler sig korrekt til din analytics konto.

Udover at kunne tjekke, hvor meget dit nyhedsbrev omsætter for og hvor mange der rent faktisk klikker sig igennem på det, er der andre data som er essentielle at være opmærksom på!

Det er typisk data, som du finder i dit e-mail system. Data som f.eks:

  • Åbningsrate
  • Unsubscribers
  • Hard Bounce
  • Spam reports
  • CTR (click through rate)

Det er ekstremt vigtigt, at du ikke bliver FOR afhængig af analytics og husker at bruge de mange værdifulde data, som du finder i din e-mail service.

Husk også for alt i verden at teste – jeg kan ikke sige det nok gange! Jeg har lavet rigtig mange fejl på nyhedsbreve og de har kun gjort mig bedre og bedre.

Gensend et nyhedsbrev og skift emnelinjen, ændre billedet som er det første man ser når man åbner det, giv noget gratis – whatever, bare prøv det hele af!


Det var alt jeg havde at byde på i denne omgang omkring e-mail marketing – i dybden. Der ligger en masse fantastisk indlæg derude omkring e-mail marketing mere generelt som f.eks. et af Micky Weis som du finder her: Micky Weis – Den ultimative guide til e-mail marketing.

Derfor valgte jeg at gå lidt mere ned i emnet for dem, som måske er lidt mere etableret. Jeg håber du kunne bruge det til noget!

Keep working hard,
Chris Kleis

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *