Gæsteindlæg: Sådan finder du de links, din hjemmeside mangler

Sådan finder du de links din hjemmeside mangler

Rigtig mange hjemmesider har fokus på søgemaskineoptimering – i daglig tale SEO – som er et effektivt middel til at tiltrække flere besøgende til hjemmesiden.
Som navnet nok indikerer, så skal resultatet af arbejdet med SEO gerne være flere besøgende til sin hjemmeside via søgemaskinerne, hvor Google er det primære fokus.

Selve arbejdet med SEO opdeler sig ofte i tiltag direkte på hjemmesiden, som kaldes on-page SEO, og tiltag, som sker eksternt fra hjemmesiden med det formål at skabe eksempelvis links til hjemmesiden, hvilket kaldes off-page SEO.

Tanken bag arbejdet med off-page SEO er, at jo flere links til ens hjemmeside der er, jo bedre placeringer på søgemaskinerne opnår man. Ser man på Googles retningslinjer, så må man kort fortalt ikke selv skabe links, som har til formål at manipulere med søgeresultaterne.

Virksomheder har dog mulighed for at benytte sig af flere strategier til at skaffe links uden at overtræde Googles retningslinjer. Disse omhandler blandt andet linkbait og diverse strategier, der hæfter sig til content marketing.

Men inden man påbegynder arbejdet med at ”skabe” links til hjemmesiden, så skal en foregående analyse påvise, hvilke former for links ens hjemmeside har behov for.

Analyse af hjemmesidens linkbehov

Analysearbejdet tager udgangspunkt i en analyse af din, såvel som konkurrenternes, eksisterende linkstruktur. Analysen bygger på, at du på baggrund af udvalgte konkurrenter med topplaceringer, får analyseret dig frem til den optimale linkstruktur fordelt på vigtige søgeord.

For bedst muligt at fremvise analysen, vil der blive udgangspunkt i en case omkring hjemmesiden Inmobile.dk (B2B) og mobilcovers.dk (B2C).

Oversigt over alle steps i analysen

Step 1: Udvælg de vigtigste søgeord for hjemmesiden.
Step 2: Sammensæt en liste med de 3 bedst placerede i Googles søgeresultater på de udvalgte søgeord.
Step 3: Analyser den eksisterende linkstruktur for top 3 på de udvalgte søgeord. Dette kan gøres med data fra f.eks. Ahrefs.
Step 4: Lav en analyse af din egen hjemmesides linkstruktur. Dette kan også gøres med data fra f.eks. Ahrefs.
Step 5: Udarbejd en oversigt over nødvendige ændringer til egen linkstruktur.
Step 6: Igangsæt linkbuilding.

Først sammensættes listen med de søgeord, som er vigtigst for din hjemmeside (f.eks. for en webshop på bagrund af søgevolumen eller profitmargin). Disse benyttes til at sammensætte listen med konkurrenter.

Søgeordsliste

Når de tre bedst placerede konkurrenter på de pågældende søgeord er indsamlet, kan analysen af disse påbegyndes. Analysen af de pågældende hjemmesiders linkstruktur kan gennemføres ved hjælp af eksempelvis Ahrefs, men også andre værktøjer kan bruges, så længe det kan indsamle alle links for en specifik URL. Formålet med analysen er at fremvise hvilke typer af links, der anvendes hos de bedst placerede på Google og kvaliteten af disse links.

Analyse af links

Analysen laves for top 3 hjemmesider på de fundne søgeord. Den vigtige information ligger i hver af disse cirkeldiagrammer, som fremviser linkstrukturen for den enkelte URL og domænet som en helhed. Efterfølgende kan ét samlet cirkeldiagram for top 3 på søgeordet være udgangspunktet for den videre analyse.

Konkurrence analyse

En analyse af din egen hjemmesides linkstruktur skal fremvise, hvor der er mangler ift. konkurrenternes. At holde din linkstuktur op imod de bedst placerede konkurrenter, som allerede er ”godkendt” af Google, kan vise hvor din egen hjemmesides linkstruktur har mangler. Tanken er, at konkurrenternes placering i toppen af søgeresultaterne på Google er en blåstempling af deres linkstruktur.

I analysen, vi beskæftiger os med i denne artikel (jf. billedet herover), var der manglende links fra især PR og leverandører. Den efterfølgende linkbuilding havde fokus på dette, og efter kort tid blev den optimale linkstruktur opnået, og en tilhørende placering som nr. 1 blev opnået (jf. billedet herunder).

Inmobile efter

I denne case blev der igangsat et arbejde med fokus på at optimere og opnå den optimale linkstrutkur. I løbet af perioden blev der opnået markante stigninger på søgeordet.

Resulatet af analysen

Resultat af analyse

Det færdige resultat af analysen er en præcis plan for, hvilken linkstruktur din egen hjemmeside skal arbejde efter på de vigtigste søgeord for at opnå bedre placeringer på Google. Da det ikke kun er links, som har betydning for din placering, vil dette selvfølgelig ikke være en garanti for en top placering. Dog ligger en analyse af den ønskede linkstruktur altid forud for at opnå de bedste resultater.

Ønsker man at udvide analysen, kan man lave den samme analyse på anchor-teksterne hos konkurrenterne og holde disse op imod egen anchor-tekst opbygning.

Sådan finder du de links, din hjemmeside mangler!

//Nicolaj Hovmand Nielsen
Unitate.dk


Jeg vil gerne sige tusind tak til Nicolaj, for at ville blogge her på min side. Jeg fik personligt rigtig meget ud af indlægget og sætter altid pris på et gennemarbejdet indlæg, med massere af data!

//Chris Kleis

3 replies
    • Chris Kleis
      Chris Kleis says:

      Hej Simon,

      Det er data, som er hevet ud af ahrefs og derefter lavet til “lagkage” diagrammer. Jeg har ikke selv erfaring med, at lave dem direkte fra ahrefs.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *