Sådan kommer du i avisen om en uge! – Gæsteindlæg af Kristoffer Hjerrild

Sådan kommer du i avisen om en uge!

Tak til Kristoffer for at have skrevet et indlæg til min blog, som faktisk dækker et emne jeg ikke selv har den store erfarring med endnu.

Take it away!


Først og fremmest tak til min navnebror Chris for at lade mig skrive et gæsteblogindlæg her på bloggen.

Jeg driver i dag virksomhederne magentoxperten.dk , winkwink.dk, winkwink.se og især de 2 sidste har jeg haft stor succes med at lave en masse PR og det vil jeg fortælle mere om.

Det er klart at når man som iværksætter arbejder med lige sexlegetøj, bondage legetøj og frækt undertøj er den række fordele og ulemper.

Ulempen er, at der ikke er ret mange der vil indrømme at de bruger det, som gør at det er svært at få en viral effekt.

Det gode er at emnet ”sex” er ganske interessant for rigtig mange nyhedsmedier og derfor prøvede jeg at kaste mig ud i en masse spændende historier og det gav pote. Jeg kom i Børsen, Finans, TV2, EB, Se & Hør, BT, JP osv.

Derfor vil jeg i dette blogindlæg dele mine erfaringer og vise dig hvordan du allerede om en uge kan ende på forsiden. Lets go!

Den gode historie

Ikke overraskende ender og slutter det hele med en god historie. Det handler om at ramme den gode overskrift som får læseren til at tænke ”haha”, ”wow”, ”seriøst?” eller lignende. Den gode historie får læseren til at stoppe op men hvad er det sådan helt konkret?

Jeg har delt det op i 2 genre. ”Gøjl” og ”Business”:

”Gøjl” er for mit vedkommende brancherelaterede historie som primært er en sjov historie, fakta eller på anden måde noget som rammer læseren der vil læse om sex, erotik eller lignende. Her er et eksempel på en gøgler-historie:

“Dansk sexshop fik 750 jobansøgninger på 24 timer – For at teste sexlegetøj og lingeri”

Jeg fik den i nærmest alle medier og ideen bag den var, at vende det hele på hovedet og aflønne kunderne for at prøve sexlegetøj og ikke at de skulle betale os.

Journalisterne åd den råt og samtidig havde den faktisk en helt fantastisk viral effekt fordi mange fandt det vildt sjovt at tagge ”haha kris her er dit nye job”, ”mangler du et job kris?” osv. 😉
– Ja humor kan få næsten alle til at like, dele osv.

”Business historierne” er de historie som handler om iværksætteri og business. Den jeg havde mest succes med, var i 2016 hvor Børsen kom på besøg og med historien ”Sexlegetøj iværksætter satser på Frankrig” som på mange måder ”blot” var den klassiske succeshistorie, men med en vinkling på Frankrig som er lidt atypisk for danske iværksættere at gøre.

Den relevante journalist

“Hvordan finder man lige den rette journalist?”
Det er faktisk ikke så svært, men nogle gange kræver det et par forsøg. Det bedste du kan gøre er at finde en journalist som netop skriver indenfor det område du gør. Fx fandt jeg ved børsen, en journalist der skrev meget om iværksætteri.

Jeg gjorde følgende:
– Google -> søgte noget ala ”børsen iværksætteri” og satte den så til det sidste år.
– Fandt diverse artikler om iværksætteri på børsen og man kan jo under artiklen ofte finde kontaktoplysninger på journalisten.

Derudover er det vigtigt at du skriver en personlig besked. Ingen gider skabelon beskeder. Så fra start skal du vise interesse for personens artikler og arbejde generelt.

Det flotte billede og pressemeddelse

Husk det praktiske skal altså også være på plads. Få taget et par gode billeder og få styr på opbygningen og stilen i din pressemeddelse.

Du skal gøre det så nemt for journalisterne som overhovedet muligt!

Kristoffer Hjerrild

Hvordan kommer du igang?

Det er naturligvis en længere proces og måske rammer du ikke det perfekte indlæg første gang. Her til skal det siges at det er vigtigt, at du bliver ved med at prøve, indtil du finder den rigtige opskrift, som passer til din blog og dine potentielle link creators!

Afsluttende ord

Det kan godt være det er lidt nemmere at komme i medierne med sex men der er altså virkelig mange andre emner som er mindt ligeså varme. Fx er teknologi og trends i alle former jo altid interessant for medierne.

Vi ses på forsiden!

2 replies
  1. Rasmus Jakobsen
    Rasmus Jakobsen says:

    Fin artikel.
    Jeg har selv forsøgt mig, nok for tidligt, med at komme i lokalavisen. De fleste siger, at de tager alt, men ikke i den her omgang åbenabart.

    Som du selv siger, så sælger sex, og det gør mad også. Jeg har en madblog og det er jo et af de områder der kan genere enorme mængder trafik. Der er blot et problem, og det er at der er meget hård konkurrence. Alle har jo efterhånden en madblog.

    Derfor vil de fleste medier helst have kendte madbloggere med i artikler etc.

    Har du en ide til, hvad du ville gøre i mine sko?

    Svar
    • Chris Kleis
      Chris Kleis says:

      Hej Rasmus!

      Tak for dit spørgsmål 🙂

      Det er rigtigt, at konkurrencen om mediepladserne er steget helt vildt. Det handler altid om, at finde den rigtige vinkel. Så det kræver naturligvis, at du har noget ‘nyt’ at byde på.
      Jeg vil gerne diskutere denne udfordringer med dig, så du er meget velkommen til at kontakte mig direkte!

      //Chris Kleis

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *