Google update: “Lead Gen”

Google update: Lead Gen

Googles seneste algoritme opdatering – “Lead Gen”

Hvis dit website lever af utrolig snævre markeder, kan Googles nye algoritme opdatering få konsekvenser for din fremtidige organiske traffik. Hjemmesider som forfølger denne form for organisk trafik, vil nemlig komme under øget kontrol, fordi Googles algoritme vil have større mulighed for, at sætte brugernes hensigt med deres søgninger i fokus og give dem domæner med bedre resultater.

Google vil – som du jo nok ved – give den højeste søgekvalitet til brugerne… men de er lige så interesseret i, at deres egne nye forretningsområder kan øge deres omsætning.
At udfordre Google i disse områder, er en utrolig stor mundfuld! Hvis du vil forsøge og konkurrer med Google, skal du være 100% sikker på, at du kommer med dit “A-game”, med mindre du vil ende med at slås med en søgemaskine, som er specielt lavet til at du ikke kan stjæle Googles fuldstændig absurd gode søgekvalitet.

Er du sikker på at det her er rigtigt?!

I marts 2015 begyndte Google allerede og ligge grundstenene for denne algoritme opdatering, da de lavede deres “doorway page” opdatering. Meningen med denne opdatering var, at identificere døre (eller websites) som ligger vægt på manipulationen af søgemaskinen, på bekostning af brugeroplevelsen.

Denne opdatering betød allerede dengang, at rigtig mange “lead generation” sider fik et hak ned i deres organiske besøgstal. Oprindeligt var det for at undgå hele “search within search” tankegangen – altså at brugerne stadig skulle søge på det givet site for, at finde det de søgte efter. Nu er den så blevet endnu mere intelligent og har et større formål.

Den meget omtalte google update “Panda” lærte os alle denne tankegang. En tankegang, som nu har vist sig at give tilgang til en mere intelligent algoritme – igen.

Helt simpelt forklaret:
Hvis din hjemmeside har en kæmpe stor søgebar i midten af siden, har du højst sandsynligt allerede lagt mærke til en lille nedgang i din trafik. Og hvis du scroller ned over din side og kan se en helt masse interne links, som er forklædt i en alfabetisk række af content, så har du sikkert også mærkede en lille nedgang.

Hvad er lead generation sites?

Godt du spørger, jeg var lige ved at glemme det! Hvis du ikke er helt med på, hvad jeg mener med et lead generation site, så er det de her “Få 3 tilbud” sider f.eks. Det er mere end bare et affiliate site. Lead generation sites er KUN interesseret i, at sende brugerne videre til et andet site. De er altså et mellemled mellem dét som brugeren egentlig leder efter.

Nogle vil mene, at det er en super god service – det synes jeg egentlig – men nogle mener også, at det er roden til disse “search in search” hvor brugeren alligevel skal videre for, at komme frem til det de egentlig søger efter.

“User intent” & “Domain intent”

I takt med at Googles algoritme bliver mere og mere intelligent, bliver de også hele tiden bedre til, at give det rigtig søgeresultat ved enhver indtastning på deres gigantiske søgemaskine.
Google er samtidig begyndt at bruge rigtig meget energi på, at vide hvad præcist de forskellige domæners hensigt er med deres organiske trafik. Det er selvfølgelig hele grundstenen for Google som virksomhed, men det er skræmmenede så meget bedre de bliver dag for dag.

Med den konstant stigende vigtighed af user experience, er det også helt naturligt at deres Googles algoritme går i denne retning. De udvider derfor hele tiden algoritmen med kvalitative data, som kan give den dybde af lag i hver enkel søgning, som hele deres virksomhed er bygget op omkring.

Det er ikke en overdrivelse når man siger, at traditionel SEO var lavet til at give et langt bedre resultat på søgningerne, men de små huller som vi i mange år har manipuleret gennem SEO arbejde, begynder at bliver mere fokuseret på en helhedsoplevelse og ikke kun traditionelle søgeord og traditionel SEO.

Uden at gå i for mange detaljer omkring noget, som jeg absolut ved ingenting om, tror jeg ikke det er for sjov, at Google har brugt så mange penge på AI (artificial intelligence) teknologi i den seneste tid. Den “spider” som google bruger til, at crawle alverdens sider på Google er jo også en maskine ik? Så måske kan deres spider-maskine nå nogle intelligens niveauer vi slet ikke forstår? I don’t know… men satme en sjov tanke.

Nå tilbage til emnet… Googles parring mellem user intent og deres evne til at lave forudseende analyser har helt sikkert været en succes for google over de seneste par år. Det har ledt op til den øget domain intent, som nu går ud over disse “lead generation” sites, da der er et mismatch i mellem – deres ellers meget gode – SEO arbejde og domænets hensigt.

Hvad kan gå gøre for at undgå at blive ramt af denne update?

Den korte version: Sikre dig at din side er bygget med brugerens hensigt i sinde og ikke til søgemaskinen. Dér har du dit bedste forsvar mod at blive deranked eller få en anden straf fra Google. Rigtig mange lead generation sider har duplicate eller meget tyndt content, så dér er hvert fald et sted at starte.

Hvis du vil gå mere i dybden med dit site, kan du gøre nogle gode ting for dit site:

1) Find duplicate content på dit site og få det fjernet i en fart! (det skal du faktisk gøre uanset hvad)

2) Hvis du har en lang liste af interne links på din top-level side, skal du begynde at få den cleanet.

3) Få opsat en strategi for tynde eller næsten-tomme sider med content eller produkter. Få dem enten fjernet eller udbygget til noget med noget indhold!

4) Gå din liste for affiliatepartnere igennem. Så er du på forkant til den næste Google update. (Det mener nogle eksperter hvert fald)

5) Find dårlig designet og placeret banner-reklamer og få dem fjernet. De giver en dårligere brugeroplevelse og det er du ikke interesseret i.

6) Få udviklet en bredere og mere kreativ content strategi. Hold indholdet friskt og med høj kvalitet.

7) Få styr på dit mobil site. Du ved det jo godt… så få det gjort!

8) Sæt dig i brugerens sted og find alle sider, hvor du ikke får den oplevelse du egentlig forsøger at give.

Content Slap

Last words…

Jeg håber indlægget kan hjælpe dig til, at blive klar og være forberedt på Googles kommende opdateringer. Jeg er ret sikker på, at der kommer meget mere i denne dur i deres næste mange updates!

Peace Out.
Chris Kleis

P.S. a big thank you to the guys from Distilled for being the inspiration for this article.

1 svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] at give et eksempel har jeg taget resultatet af Kraken.io’s arbejde på mit sidste indlægs […]

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *