Hvordan finder jeg nye produkter til min webshop?

Hvordan finder jeg nye produkter til min shop?

Hvis du ejer en webshop eller arbejder for en, er du helt sikkert stødt på et meget bestemt problem: “Hvordan finder jeg nye produkter til min webshop?”
Problemstillingen kan forekomme for alle størrelser af webshops. Det er noget alle webshops oplever (med mindre man sælger ét produkt) og i dette indlæg vil jeg fortælle, hvordan jeg griber problemstillingen an.

Hvorfor er mange produkter godt?

At kontinuerligt udvide sit sortiment har rigtig mange fordele, som man måske ikke tænker over i første omgang.

Produkter sælger produkter!
Noget af det første jeg lærte af min mentor Jesper Hvejsel var, at produkter sælger produkter! Det har bevist sig flere gange, at være ganske korrekt. Kunsten er at have et sortiment, som spænder bredt i pris, brandværdi (søgninger) og typer af produkt.

Mennesker er forskellige og køber på forskellige måder. Nogle er ude efter den bedste pris. Nogle er ude efter det brand de kender. Nogle er ude efter nye muligheder. Og nogle er ude efter et helt specielt produkt i en bestemt kategori. Det er fuldstændig ligesom man lærer på Handelsskolen – Hey der kom noget ud af at gå der!

Derfor er det også vigtigt, at kunne tilfredsstille alle typer og give dem noget der passer deres søgning. Dette er en meget generel iagttagelse omkring købevaner. Online er denne iagttagelse utrolig spændende og skal angribes på den rigtige måde, og så er vi tilbage ved de 3 ord: Produkter sælger produkter.

Tesen:

Hvis du sidder og kigger på f.eks. en t-shirt og der kun er én at vælge. Så vil det være en hurtig overvejelse om, hvorvidt man kan lide denne t-shirt eller ej = køb eller bounce. Samtidig bliver tiden på siden automatisk mindre, som ikke just er en vinder faktor hos google.

Ud over dét får du kun én side ud af ét produkt på din side, som google har mulighed for at indeksere – heller ikke just en win.

Hvis der er 2 t-shirts på siden, vil der allerede her skulle tages stilling til noget for køberen. Det giver mere tid på din side og chancen for at købet sker, vil blive forhøjet. Grunden til dette er, at der er noget at sammenligne med og når der er noget at sammenligne med, bliver du automatisk mere købelysten.

Du får mere tid på siden pga. overvejelserne der ligger ved, at skulle sammenligne de 2 produkter og tage stilling til mere end før. Samtidig får du nu 2 sider, som google kan indekserer med lækre søgeoptimeret keywords og god content!

Lad os sige der er 50 produkter, så begynder det at blive rigtig sjovt. Pludselig har man som køber mange faktorer man skal tage stilling til og sammenligne. Allerede her har du vundet mere tid på siden og der er 50 saftige sider for google at indekserer!

Men det er ikke engang det bedste… Hvis du har været god til at sammensætte dit sortiment ud fra de faktorer jeg nævnte før; pris, brandværdi og typer af produkter, har du en sikker kategori-vinder.

Nu skal dine kunder tage stilling til 50 forskellige t-shirts og de vil uden tvivl kunne finde noget i dit vel sammensatte sortiment. Du har allerede fået dem ind på en given søgning, og nu giver du dem mindsandten også et bredt og velovervejet udvalg – kan du se hvor jeg vil hen med min tese?

Eksempel:
Kategori på made4men

afvisningsprocent

Jeg har taget en kategori fra Made4men.dk som jeg ikke kunne forstå ikke havde vækst af sig selv da søgningerne og sessionerne var der. Sortimentet var simpelthen for snævret og folk kom forgæves ind på sitet. Så besluttede jeg mig for, at udvide kategorien drastisk og ganske rigtig skete der noget.
Ca. samme tidspunkt hvor du kan se omsætningen og sessionerne begyndte at stige til et mere statisk niveau, begyndte afvisningsprocenten også at falde og sessions varigheden blev længere.

De “nemme” men undervurderet metoder

Trends starter ikke i Danmark
For det meste starter alle de nye tendenser ikke i Danmark, men derimod i udlandet. Det kommer måske ikke som et chok for dig, men benytter du dig systematisk af denne viden? Hvis ikke kommer jeg med et par værktøjer og idéer til dig her!


Google alerts

Dette super simple værktøj fik jeg øjnene op for alt for sent. På dansk hedder det “Google Underretninger”. Det er ganske simpelt et værktøj, som sender dig underretninger til din mail, alt efter hvilke søgeord du har valgt at den skal give dig underretninger omkring.
Du kan også bruge den aktivt selv og gå ind på din google konto og se flere end dem, som den sender til dig automatisk.

Kort sagt er det et værktøj, som tillader dig at være lidt doven. Google monitorerer nettet for dig og sender dig relevante nyheder omkring de emner du har valgt, direkte i din indbakke!

Jeg har været super glad for værktøjet og jeg ved også, at der er kommet rigtig mange alternativer som skulle være rigtig gode, men som jeg ikke har fået testet endnu. Jeg er glad for dette og så er det gratis!

Kom igang med Google Alerts her →


Facebook grupper og pages

Det kommer helt sikkert ikke som et chok for dig, at det er en god ide og følge facebook sider, som minder om din egen. Hvis vi tager udgangspunkt i vores t-shirt webshop igen, så vil det for denne webshop, være en super idé at følge Facebook sider som f.eks. Asos, Zalando og Stylepit.

Så kan du tjekke dine konkurrenteres aktiviter ud osv, men det giver nærmest sig selv. Dér hvor du kan skille dig ud, er ved at følge sider som kan guide dig frem til “the next big thing” eller de produkter i din branche, som trender andre steder i verden.

Kendisser
Kendte mennesker får typisk fingrene i mange af de nye tendenser som de første. Et godt eksempel var dengang de famøse “segboards” kom frem. Justin Bieber, Skrillex, ASAP Rocky og mange flere stormede rundt på de her fremtids skateboards og smed det på diverse sociale medier. Og hvad skete der ca. 2-4 uger senere? Danmark havde pludselig 10-20 webshops, som solgte Segboards.
Facebbok Nyhedsfeed
Stort set alle brancher har nogle ambassadører, som er kendte i en lille eller store skala. Disse mennesker kan være kilden til din næste guldgruppe!

Blogs og magasiner
Der findes 100% utallige blogs og online magasiner, som skriver omkring de produkter din webshop forhandler. Brug et par gode timer på, at finde frem til disse grupper og bare ha’ dem i dit nyhedsfeed. Lige pludselig vil der dukke noget op, som du ikke vil kunne undvære.

Personligt følger jeg rigtig mange grupper efterhånden. For at give en god idé om kategoriseringen følger jeg f.eks. “The Verge” på Facebook for, at holde mig opdateret på produkter i Gadgets kategorien.


Følg konkurrenterne

Dine konkurrenter vil naturligvis altid gerne holde deres kort tæt på kroppen, men én ting de ikke kan holde tæt er hvad de sælger! Den ligger lige til højrebenet og du kigger højst sandsynligt også på dine konkurrenters webshops i ny og næ, men det skal du begynde at gøre mindst hver uge.

Med en lille smule struktur på opgaven, kan denne metode blive rigtig mange penge værd for dig!

Et meget klassisk iværksætter mindset, når det kommer til webshops er; stjæl fra de bedste – og det er lidt dét mindset du skal finde frem nu.

Tilmeld dig dine konkurrenteres nyhedsbreve
Ved at tilmelde dig dine konkurrenteres nyhedsbreve får du både en insight i, hvordan de laver nyhedsbreve og bruge dette redskab, men også følge med i deres nyheder og kampanger. Det er helt gængs, at man som webshop introducerer nye brands og produkter i ens nyhedsbrev, for at pushe dem med det samme.


Køb ind med omtake!

Størrelsesforskellen på din webshop og dine konkurrenteres har naturligvis rigtig meget, at skulle have sagt i forhold til om du har råd til at købe meget eller lidt ind. Det er derfor vigtigt, at du holder systematisk styr på rækkefølgen af dine indkøb.

Der er to faktorer, som er super vigtige når du laver nye indkøb: Antal søgninger og Margin.

Lav et excel ark hvor du skriver disse faktorer ind og smid samtidig en måde, at tracke dine indkøb ind på.

Jeg har lavet en meget simplificeret skabelon her:
Tracking af indkøb

Her kan du sortere efter antal søgninger eller margin og på den måde købe ind efter, hvad der giver mest mening for din webshop lige nu.

Antal søgninger:
Hver gang du plotter et nyt brand ind i dit excel ark, går du også på Keyword Planner og finder det antal månedlige søgninger for dét brand og smider din ind i arket.

Ved at købe de brands ind med flest søgninger, vil du have en større mulighed for at få gang i salget fra start af – jo flere søgninger jo bedre selvfølgelig.

Det tog mig lang tid at forstå, at min mavefornemmelse og personlige smag ikke kunne overtrumfe, hvad google egentlig fortalte mig med deres tal.

Margin:
Når du kigger efter nye brands er det vigtigt at vide, hvor stor margin der er på de forskellige produkter. Du skal derfor have fat i leverandøren af produkterne og få fingerne i en prisliste, så du kan regne en gennemsnitsmargin ud.

Når du har regnet den ud, smider du den ind i dit excel ark og nu har du 2 sorteringsmuligheder. Antal søgninger eller Margin.

Du skal sortere på margin, hvis du ønsker at få den største mulige profit ud af indkøbet. Dog skal du stadig, hele tiden have antal søgninger i baghovedet. Det nytter ikke at købe nogle produkter ind med en rigtig høj margin, hvis ikke folk søger dem.

Nogle vil mene, at man sagtens kan købe ukendte produkter med god margin hjem og skabe nok opmærksomhed via. Facebook osv. og det har jeg da også set lykkedes.

Min personlig erfaring siger dog bare, at de sikreste (og i min optik bedste) indkøb bliver foretaget på baggrund af data og ikke en mavefornemmelse.


De lidt mere komplekse metoder

De overstående værktøjer og metoder er nogle enhver kan komme igang med, uden at have nogle erfaring – mere eller mindre. Det kræver ikke den store forståelse for e-commerce, for at kunne bruge de overstående metoder.

Men hvis du gerne vil udvide dine indkøbsmuligheder endnu mere, kommer her nogle super effektive metoder, som giver dig et indblik i hvad dine kunder forespørger.


Analytics indeholder guld!

Søgeterme i Analytics
Hvis du nået ned til denne del af indlægget, tillader jeg mig at antage du bruger Google Analytics på din webshop. Det er nemlig her vi lige leget det næste stykke tid!

Google analytics har nemlig et helt specifikt redskab, som kan hjælpe dig med at finde de næste produkter til din webshop – det bliver kaldt “Site Search”. Du finder site search ved, at folde fanen “Adfærd” ud.

Her finder du en af underfanerne, som hedder “Site search”. Den folder du også ud og nu har du 4 faner du kan kigge på. Vi skal bruge den der hedder “Søgetermer”.

Søgetermer er en lækker liste med massere af guld på. Den giver dig nemlig alle de søgninger, som dine kunder har haft på din webshop. Der er utrolig mange ting du kan bruge denne liste til; du kan finde nye søgeord og arbejde i din SEO-strategi.

Du kan finde søgeord, som kan indikerer hvad dit næste blogindlæg skal handle om. Vigtigst af alt fortæller den dig omkring de produkter dine kunder søger.

Træk listen ud af analytics og smid den ind i excel og sorter den ligesom vi gjorde før. Jeg lover dig, at du vil finde noget imellem, som kan blive lukrativt for dig!


Gå dybt ind på konkurrenternes territorium

Denne metode er den mest effektive metode jeg har brugt! Den kræver dog noget software, som koster en god slat penge, at få adgang til.

Derfor vil jeg ikke gå i dybden med lige præcis dét software jeg benytter mig af, men derimod fortælle om selve processen med at finde netop dé søgeord, som kan være dine næste bestsellers!

Der findes helt sikkert noget software som kan det samme, men er enten billigere eller helt gratis. Hvis du kender nogle software som kan netop dette, må du meget gerne smide en kommentar med dem!

Scrape dine konkurrenter for søgeord
Jeg bruger et software kaldet “SearchMetrics Suite”. Herinde kan jeg finde et hav af informationer omkring stort set alle hjemmesider, så hvis vi skal holde fast i vores t-shirt virksomhed, vil min første konkurrent analyse gå på Asos.com.

Jeg taster deres URL ind i værktøjet, og så får jeg adgang til en masse lækre data. Dét jeg er interesseret i at vide i denne omgang er, hvilke brands/produkter som har den største søgevolumen hos dem.

SearchMetrics stats

Den overstående her er taget ud fra deres SEO rankings, som allerede her afslører spændende resulater omkring hvilke brands, der hos dem har den største SEO volume og traffik.

Det samme gør jeg så for deres CPC søgeord og denne er typisk endnu mere specifik end SEO søgeordene.

Nu tænker du måske: “Flot, du har fundet et værktøj som kan gøre alt arbejdet for dig” og til dét kan jeg kun sige; ja det er rigtigt nok, den del er faktisk ikke sværere! Men hvad skal du så gøre med alt denne super relevante data?

Tracking af din data
Ligesom vi gjorde tidligere i indlægget, handler det om at bruge alt den data. Så jeg opfordrer til, at bruge samme metode som vi gjorde tidligere i indlægget.

Du vil nemlig opdage – alt efter hvor stor din shop er – at der er mange af søgeordene fra analysen, der ikke vil give mening for dig. Derfor skal du med kristiske øjne gå igennem listen og sortere herefter.

Du kan med kæmpe stor fordel, sætter dine egne tracking KPI’er op og lave en score ud fra disse og danne et overblik på den måde. Det er nemlig min erfaring, at der kommer forskellige faktorer i spil alt efter hvilken størrelse man har og hvilken slags kapital man har at lege med.

Jeg håber dog, at min tracking metode kan give en idé om, hvordan du vil bruge alt den data du forhåbentligt finder frem til!


Finale words…

Jeg håber inderligt, at det her indlæg har givet dig noget. Jeg har glæder mig til at skrive det, da det er en disciplin som jeg synes er meget overset.

Jeg ser alt for mange – specielt unge – som køber alt for meget ind på en mavefornemmelse, og det gør jo ikke noget så længe man får skidtet solgt. Dog vil jeg mene at det er en mere sikker investering, hvis du griber dine indkøb an på et mere databaseret grundlag.

Det var alt for denne gang. Kommenter meget gerne hvad du synes om indlægget, så jeg kan blive bedre – tak!

Tak fordi du læste med!
Chris Kleis

2 replies
  1. Stefan Hybschmann
    Stefan Hybschmann says:

    Hey Chris!!
    Super interessant indlæg. Jeg går selv med tankerne om at starte en webshop, og går faktisk lidt for tiden og overvejer hvordan jeg skal håndtere det med at finde leverandører og produkter
    Keep up the good work
    – Hybsch

    Svar
    • Chris Kleis
      Chris Kleis says:

      Hybsch! Super glad for at du – måske – kan bruge indlægget til noget 🙂
      – Hvis du får opsat et excel/gsheet op til det, kan du virkelig undgå at ligge inde med lager i lang tid.

      //Chris Kleis

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *