Hvordan jeg skaffede 50+ stærke links (still counting) in no time!

Linkbuilding

Hvordan jeg skaffede 50+ stærke links (still counting) in no time!

Okay… Det her indlæg har jeg faktisk glæder mig til, at skrive om. Det er nemlig ikke rocket science på nogle som helst måde, men HOLD NU OP hvor er det en let måde, at skaffe gode og holdbare links til sit site på!

The big secret…

…Leverandør links – Jep, as simple as that! Jeg bruger til daglig Magento, når jeg arbejder på Made4men.dk og jeg har også tidligere været i gang med netop denne strategi for, at hente links til sitet. Denne gang tog jeg en lidt anden og mere effektiv approach, som jeg har tænkt mig at dele med dig i dag, i form af en lille og utrolig nem 5 steps guide. Det skal dog siges, at denne guide mest er tiltænkt til webshops, men hvis du er blogger eller har en service, er jeg sikker på at du også kan trække noget værdifuldt ud af guiden!

Step 1 – Find alle dine leverandører

Først trækker du alle data ud på dine leverandører, som er relevante. De mest essentielle er naturligvis navnet på leverandøren, deres website – og vigtigst af alt – deres kontaktpersons e-mail adresse. Disse informationer plotter du ganske simpelt ind i et excel ark, på den måde du synes er mest overskueligt. For mit vedkommende i Magento, kunne jeg helt simpelt bare kopierer tabellen af leverandører ud og jeg tænker, at det rimelig let kan gøres noget lignende på andre platforme.

Step 2 – Skab dig et overblik

Så tilføjer du følgende 4 kolonner i dit excel ark:

  1. LINKS
  2. CAN WE?
  3. CONTACTED?
  4. ANSWER

LINKS – Indtaster du hvorvidt siden har links til dit site eller ej. Hvis nej, skriver du “NO” i feltet. Hvis ja, skriver du “YES”. Har du et site i flere lande kan du tilføje “DK”, hvis f.eks. der kun er et link til dit .dk domæne, men ikke til dit .no eller .se domæne.

CAN WE? – Her kommer den eneste tidskrævende del af processen. Du tjekker hurtig leverandørens site igennem for, at finde ud af om det overhovedet er muligt, at få et link fra vedkommende. Rigtig mange leverandører har en “forhandler” eller “retailer” side, som de propper deres forhandlere på. Har de sådan en, eller noget tilsvarende skriver du “YES” i feltet. Er du i tvivl, men har en formodning om, at der kunne være et potentielt link, skriver du “MAYBE”. Er der ingen mulighed for et link – det kan f.eks. være, hvis de selv har en meget aktiv webshop, eller hvis deres hjemmeside bare ikke er bygget op til den funktion, skriver du “NO”.

CONTACTED? – Her skriver du bare om leverandøren er kontakte eller ej. “YES” eller “NO”. Denne kolonne er mest tiltænkt, som et overblik for din egen skyld. Så ændrer du naturligvis den status, når de er kontaktet.

ANSWER – Leverandørne vil give dig svar inden for ca. 48 timer (enten er det tidszonerne der gør udslaget, eller også tager de først stilling til det lidt senere). I denne kolonne udfylder du bare hvad leverandøren svarer. Jeg bruger personligt “GO” = jeg får links. “NO GO” = jeg får ingen links. “LATER” = jeg laver en opfølgning senere.

Step 3 – Sorter dine leverandører

Nu skal du have sorteret dine leverandører, så du ved hvilke leverandører, du skal sende hvilke mails til. Her markerer du kolonnen “CAN WE?” og sorterer med den knap, som jeg har markeret på billedet herunder:
Markering i excel
Der efter bruger du den pil som kommer på cellen “CAN WE?” og sorterer efter “Decending”. På denne måde får du sorteret alle dine leverandører efter, om du kan få links derfra. Du sletter så bare alle dem der har status “NO” fordi dem har du allerede tjekket, at du ikke får noget ud af – og der er ingen grund til, at potentielt gøre dig uvenner med nogle.

Step 4 – Kontakt dine leverandører

Nu skal du have kontaktet dine leverandører. Hvis du har engelsktalende leverandører, er det naturligvis en super god ide, at få givet leverandørerne et stempel. Jeg giver dem “DK” eller “ENG”, så jeg ved hvilken mail de skal have senere. Opdel dem derefter i 4 kategorier:

  • “YES – DK”
  • “YES – ENG”
  • “MAYBE – DK”
  • “MAYBE – ENG”

Nu skal du så have skrevet 4 mails, som passer til hver kategori. Hvordan du skriver disse vil jeg ikke blande mig i. Der er meget forskellige tilgange til mails, når det drejer sig om B2B, så du skal selvfølgelig holde den stil i plejer i din virksomhed!

Når du skal sende én mail til mange forskellige modtager uden, at de ser det, kan du benytte Autopilot så du undgår problemer! Du kan naturligvis også bruge f.eks. gmail – sende den til dig selv, og så alle leverandørerne som BCC. Jeg anbefaler dog, at bruge Autopilot.

Step 5 – Ventetiden

Hvis du ligesom mig, har rigtig mange leverandører fra udlandet, skal man være rimelig tålmodig. De skal jo lige vågne og tage stilling til mailen ;-).
Når de så svarer, udfylder du den sidste kolonne “ANSWER” med f.eks. “GO” eller “NO GO” – eller hvad du nu vælger at kalde dem. Hvis nogle kommer med en forklaring om, at de er ved at lave nyt site eller noget andet, skriver du “LATER” og giver dig selv en kalender note om 2-3 måneder, så du kan følge op på den request.

That’s it!

Det er så simpelt! Det er en opgave jeg har haft liggende længe, men som jeg er blevet ved med, at udskyde fordi jeg måske ikke helt troede på den… Det har jeg fortrudt i dag!

På lige omkring 48 timer fik jeg 50+ links til mine .dk, .no og .se domæner og de bliver stadig ved med, at tikke ind. Rigtig mange af disse leverandører har eksisteret længe og deres website er dermed også forholdsvis gammelt. Der kan derfor, ind i mellem være nogle virkelig stærke links, med en rigtig høj Page Authority. Denne approach til links er guld værd, så hvis du ikke allerede har været igang med den, så kom i sving!

Peace out!
Chris Kleis

4 replies
  1. Tim Borggren Larsen
    Tim Borggren Larsen says:

    Mange tak for den dybdegående indsigt ift. SEO optimering. Tanken er selv at gå denne,
    eller ligende, Med eget “Swist” – Derfor er det evt. værd at holde øje med: (https://simpledoesit.dk/)

    Men som altid er viden, fra succesrig igangværende som dig selv, er altid mere end velkommen.

    Med Venlig Hilsen
    Tim Borggren Larsen

    Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] kan læse Chris Kleis indlæg’ her og lade dig inspirere af metoden. Det er simpelt og ligetil, men alt for få får gjort det selvom […]

  2. […] Chris Kleis, Made4Men: We have more than 150 different suppliers, and one day it hit me, that a lot of them have really strong domains. That means there is a load of untouched links, ready to pluck. It had a great value for our own domain, but it added excellent value for our suppliers too. So I sat down, and made a list of all of our suppliers, found their emails, divided them into groups based on national or international supplers and wether or not it would benefit them to link to our site. I created two different emails, one in Danish and one in English. I have made a guide about it here. […]

  3. […] Brian Dean er manden bag Backlinko.com. Han har lavet et online kursus, som går under navnet “SEO THAT WORKS”. Et kursus, som er baseret på en række beviste og testede strategier. Jeg har været igang med kurset i et stykke tid og der er specielt én pointe, som jeg synes passer godt ind som en opfølgning på mit tidligere indlæg omkring linkbuilding. […]

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *