Gæsteindlæg: Link Bait – Få naturlige links

Link Bait - Få naturlige links

Den mest naturlige måde, som du kan få links på, er faktisk at lave noget indhold, der er så godt at andre naturligt linker til det.
Du kender det sikkert godt, du ser en god artikel, en god video eller en undersøgelse, som rent faktisk er så god, at du selv har lyst til at dele det. Denne procedure kaldes i fagsprog for link bait.

Ved link bait går du altså ikke aktivt ud, og efterspørger links, men laver noget indhold, pusher det ud til forskellige portaler, og afventer derefter spændt effekten.

Der findes mange måder, at gribe link bait an på, ligesom der findes mange forskellige typer af det. Du kan være humoristisk, provokerende, faktuel, eller lave noget spændende i det hele taget. Herover kan du lave indholdet på video, artikler, gratis downloads af en e-bog, konkurrencer, infografikker og en masse andre måder.

Hvis du ønsker, at lave link bait med infografik, så kan du anvende piktochart, som er en service du kan anvende gratis, og producere infografik. Du kan også udvikle dit helt eget værktøj, eller få en anden til det.

Der findes rigtig mange eksempler på hjemmesider, der har fået gode links af, at udvikle f.eks. plugins til WordPress. Mulighederne er altså mange, og succesen afhænger altså af din kreativitet.

Jeg vil her give dig 5 trin, som du bør gennemgå før du laver din link bait.

1. Find ud af hvilke sider du vil have links fra

Find de hjemmesider, som du vil have linket fra – find eventuelt så vidt muligt ud af, om de har mange besøgende, og mange indgående links. Analyser vedkommendes hjemmeside, hvilke andre sider linker de til, hvad skriver de typisk om, og hvordan finder de eventuelt deres kilder?

Du bør lede efter autoriteterne i din branche, generelt relevante sider, eller nyhedsmedier med høj autoritet, og generelt alle der kunne have interesse i at linke til dit indhold.

Jeg anbefaler at du bruger linkværktøjet Ahrefs til, at kontrollere autoritet, og kigge på indgående og udgående links fra de forskellige hjemmesider.

2. Fastslå din indgangsvinkel

Når du har fundet dine mål, og fundet ud af hvilke emner de typisk kommer rundt om, så skal du finde den rette indgangsvinkel. Med din indgangsvinkel, skal du komme ind på de emner, som de hjemmesider du vil have links fra skriver om.

3. Find en kreativ måde, at lave indholdet på

Der findes som skrevet mange måder, at lave dit indhold på, igen bør du tænke på hvilken type af indhold, som de forskellige websites linker til. Hvis de websites, du vil have et link fra, linker til sjove videoer, så bør du lave den type link bait – omvendt linker siden typisk til analyser, infografik, eller artikler – så bør du producere den slags type.

4. Producer dit indhold

Step nr. 4 giver sig selv, du har fået styr på alt andet, og nu skal der produceres det indhold, som skal kunne give dig links. Her bør du gennemteste det, få det kontrolleret af en anden, og være sikker på, at det giver mening for andre at linke til det.

Hvis du f.eks. laver en analyse, så bør du ikke give hele analysen væk i en artikel, men få hjemmesiden til at linke til den uddybende del af analysen. Hvis du laver infografik, så bør du skrive, at man godt må dele infografikken, men ikke uden at linke til den originale side.

5. Skub det ud til interessenter

Det sidste step handler om, at få indholdet pushet ud til de her sider. Det kan du blandt andet gøre med de sociale medier, mypresswire, eller mere direkte – kontakte disse websites omkring det. Spørger hvad de synes om det, og om det var noget de kunne have interesse i, at skrive om.

Lad være med at snakke om links i første omgang, men efterfølgende bør det være noget, som du spørger om. Uanset hvad, så bør du sørger for, at det på den ene eller anden måde bliver set, så det kan blive omtalt.

3 Eksempler på effektiv link bait

Partiernes websites er ikke klar til valg
Vi lavede i Waimea Digital en analyse af de forskellige partiers situation, når det kom til SEO. Altså hvor godt partierne rankede på de forskellige søgeord, som egentlig er relevante for dem af politiske årsager.

Denne lavede vi op mod valget 2015, og kunne i høj grad konkludere, at partierne bestemt ikke fokuserede på meget relevante søgeord, som måske kunne anskaffe flere vælgere.

Analysen var naturligvis lavet af ren, og skær nysgerrighed og interesse, men gav også nogle links til selve analysen, så læserne fra de forskellige medier kunne læse hele analysen. Du kan selv læse den her.

Yoast SEO for WordPress plugin
En rigtig dygtig SEO konsulent, som de fleste SEO interesseret kender – Yoast, har også produceret noget ekstremt godt link bait.

Yoast lavede et SEO plugin til WordPress, som i høj grad bliver brugt verden over. Pluginet dækker de fleste behov, som en hjemmeside kan have on-page, og pluginet er gratis (du kan dog opgradere til pro mod betaling).

Dette har selvfølgelig medført, at Yoast har fået mange links til sin hjemmeside, en hel del omtale, og tjener med garanti en del på sin betalte udgave af pluginet.

Men are better than women
Som tidligere skrevet i denne artikel, kan du lave indhold der er provokerende for, at få andre til at linke til dig. Det lavede en SEO konsulent under personaen ”Dick Masterson”. Han formåede at lave en hjemmeside, der fik sat kvinders pis i kog verden over – nemlig menarebetterthanwomen.com.

Han endte sågar i Dr.Phll, som en mandschauvinist, og klippet er faktisk blevet ganske kendt. Han har i skrivende stund 64.200 backlinks, og en masse af disse stammer fra meget autoritære websites.

Du kan selv se klippet fra Dr.Phil her

Til sidst er der ikke andet for end, at ønske dig held og lykke i din jagt mod flere links! Jeg håber, at dette indlæg har givet dig inspiration mod, at lave indhold der kan give dig de fede links.

———————-

Jeg vil gerne takke Dennis Stammerjohan for indlægget, som jeg bestemt finder relevant til mine læsere.

Keep working hard,
Chris Kleis

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *