‘Link creators’ – Effektiv linkbuilding!

Seo That Works

SEO THAT WORKS v. Brian Dean

Brian Dean er manden bag Backlinko.com. Han har lavet et online kursus, som går under navnet “SEO THAT WORKS”. Et kursus, som er baseret på en række beviste og testede strategier. Jeg har været igang med kurset i et stykke tid og der er specielt én pointe, som jeg synes passer godt ind som en opfølgning på mit tidligere indlæg omkring linkbuilding.

Mit tidligere indlæg havde meget fokus på webshops, da det krævede en hvis mængde leverandører før at det var rigtig effektivt. Derfor skriver jeg nu dette indlæg, som er væsentlig mere relevant for blogs i al almindelighed. Så hvis du bruger en blog til personlige formål eller til forretningsformål, så er jeg overbevist om, at denne metode kan hjælpe dig til at skaffe super gode links til dit site og dermed hjælpe dig til at ranke højere!

Link Creators

Link creators er en måde, at tænke kreativt med sin linkbuilding strategi. Typisk hænger links sammen med godt content og vi skal naturligvis stadig huske, at skrive rigtig godt content. Forskellen i denne approach er, hvem du skriver dit content til. Det mest gængse er naturligvis, at man skriver til sit ‘target audience’ – altså den mest oplagte målgruppe på dit site. Det giver også klart mest mening, men hvad nu hvis du skriver content, som ikke nødvendigvis er til dit target audience?

Skriv til dine potentielle link creators…

Du skal simpelthen tænke ud af boksen og finde på emner, som er relevante for din blog og dit publikum, men vigtigst af alt for potentielle link creators. Lav content, som er tiltænkt en bestemt gruppe mennesker, som du har kan se har en tendens til at dele og/eller linke til dette indhold.
“Jamen hvad så med mit stam publikum?” – bare rolig! De tager ikke skade af og få et indlæg, som måske træder en lille bitte smule ved siden af det normale indhold. Så længe du stadig har den røde tråd i mente, kan du ikke skyde HELT ved siden af.

Rigtig mange skuespillere i Hollywood har en filosofi som hedder “one for them, and one for me”. Det er lidt samme filosofi man skal få banket ind i hovedet på sig selv omkring sine indlæg/artikler. Måske en filosofi der hedder “three for them, and one for me”.

Powerpage

I forbindelse med at skrive til sine link creators, skal man også have en ‘powerpage’ klar. En powerpage er fuldstændig ligesom en landingpage, vi kalder det blot en powerpage for at adskille den fra de andre landingspages, som du alligevel bygger kontinuerligt. En landingpage med lidt mere “power to it”, som der er brugt lige dét længere tid på.

Hvordan kommer du igang?

Det er naturligvis en længere proces og måske rammer du ikke det perfekte indlæg første gang. Her til skal det siges at det er vigtigt, at du bliver ved med at prøve, indtil du finder den rigtige opskrift, som passer til din blog og dine potentielle link creators!

Du skal starte med at finde emner, som er “hot topics” men som stadig er relevante for din blog. Det nytter naturligvis ikke, at et site som skriver om gadgets pludselig laver et indlæg om One Direction, bare fordi det måske er det hotteste topic lige nu.

Hvordan finder du så de stærke emner?
Der er massere af metoder til, hvordan du finder emner som kan blive delt af dine link creators:

  • Alltop.com – Alltop.com er et site hvor du kan finde en masse forskellige nyheder, som er meget hotte og delte rundt om på nettet.
  • Google Trends – Google trends fortæller dig hvilke emner der er flest søgninger på i en givet tidsperiode. Du kan selv indstille den som det passer dig.
  • Buzzsumo.com – Buzzsumo er måske det stærkeste vækrtøj til, at finde relevante emner, som du kan skrive om. Du indtaster blot en website URL og derefter giver den dig de mest delte og læste artikler fra dét site!
  • Generelle toplister – Du kan ganske simpelt også bruge generelle toplister fra relevante websites. De giver dig en god indikator for, hvad der er populært vedrørende forskellige emner.

Hvordan finder du så dine link creators?
Denne del er måske dén del, som er ny for dig. “Link creators” sidder måske ikke helt fast endnu og måske endda har du slet ikke forstået min forklaring? Derfor får du den lige igen, i en meget forkortet udgave:

“Link Creators er andre blogs/personer, som vil have interesse i og dele eller linke dit indlæg. Derfor skal dit indlæg være rettet mod dem, men uden at det står helt ved siden af dit sites normale indhold”

Alright! Så her kommer et par værktøjer til, hvordan du kan finde potentielle link creators:

  • ahfres.com – ahrefs.com er et SUPER værktøj til, at tjekke backlinks på andre sites. På den måde kan du finde sites eller personer, som linker til noget tilsvarende indhold. Dette er en super effektiv metode og virker rigtig godt!
  • Twitter! – På twitter kan du se hvilke profiler, der har retweetet et specifikt post. De kan potentielt også lave et retweet for dit indlæg!
  • Det samme gælder for resten af de sociale medier. Facebook, Pintrest osv. her kan du samle massere af potentielle link creators ved samme fremgangsmåde.

Afsluttende ord

Okay! Nu har jeg fået delt min nyfundne åbenbaring, som jeg havde i sinde og give videre. Jeg håber at du kan bruge denne strategi til din linkbuilding, så du kan genere endnu flere og super stærke links.
Jeg har selv taget denne fremgangsmåde i brug – faktisk i et af mine tidligere indlæg – men det kommer jeg tilbage til i et andet case indlæg!

Peace Out!
Chris Kleis

4 replies
  1. Filip
    Filip says:

    Hej Chris,
    Super spændende indlæg!
    Jeg har også selv været igang med det omtalte kursus, og netop det du nævner her i indlægget var en af de ting jeg også tog med mig! Interessant vinkel på linkbuilding.

    Svar
  2. Micky
    Micky says:

    Lækkert indlæg Chris – men ved ikke hvorfor – jeg synes det er super irriterende at læse på grå baggrund. Evt. lav en hvid kolonne i midten så det er mere behageligt for øjnene. Ellers spot on! 🙂

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *